Skip to content

Benchmark

Benchmark is een handige tool die bij veel bedrijven wordt ingezet. Er zijn verschillende manieren van benchmarking. Het is een soort referentiekader. Benchmark wordt gebruikt om bijvoorbeeld het functioneren van het eigen bedrijf te vergelijken met dat van een collega. Of onder andere voor de kwaliteitscontrole van producten. Maar benchmark is ook perfect in te zetten in jouw franchiseorganisatie.

Inzicht in financiële cijfers

Elke franchiseformule start met de ontwikkeling van een eerste vestiging. Er is overzicht. Alle processen zijn helder en voor iedereen goed te volgen. Je hebt grip op jouw organisatie en de prestaties van jouw team. Als je ook nog inzicht hebt in de financiële cijfers is er eigenlijk niets aan de hand.

APP-BA: Business Analytics

Maar je wilt meer. Er zijn kansen voor verdere groei en je ziet mogelijkheden om jouw succesvolle bedrijf verder te laten groeien via franchise. Meer vestigingen geeft vaak minder overzicht. Tenzij je zorgt voor een goede real time financiële projectie en rapportage. Je wilt ingrijpen wanneer dit noodzakelijk is. Maar ook als de prestaties achterlopen op jouw gestelde doelen. Als je normeringen hebt gesteld en je deze ook bewaakt, ben je beter in staat te sturen op de afwijkingen. De methodiek “Balanced Score Card Model” is een veelgebruikte in het bedrijfsleven. Vergelijk het met autorijden. Je rijdt en de benzinemeter geeft aan dat de tank bijna leeg is middels een lampje dat gaat branden. De normering is dat je waarschijnlijk nog 5 liter benzine hebt om de dichtbijzijnde pomp te zoeken. Je moet snel tanken om verdere problemen te voorkomen. Deze alarmering is er ook voor bedrijven. Wij hebben dit laten bouwen in een app. Deze heet APP-BA.

Foto van verschillende data kopjes onder ander financieel, klanten, processen en innovatie

Feitelijke data

Wij als FranchiseAdviseur hebben cijfers nodig om onze adviezen te kunnen onderbouwen met feitelijke data. Deze cijfers dienen actueel te zijn en kunnen afkomstig zijn uit verschillende bronnen. Hier gaan de meeste oplossingen stuk. Die kunnen vaak maar één of enkele bronnen verwerken.

Meer weten over dit onderwerp? Bel direct 085 401 1699

Vul je e-mailadres in dan nemen wij contact met je op.

Naomi-Febie
Illustratie van een ijsvogel

Altijd op de hoogte van het laatste franchisenieuws? Schrijf je hier dan in voor de nieuwsbrief

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van kracht.

Verschillende systemen komen samen

De oplossing APP-BA kan veel meer dan dat. Er kan data uit administratiesystemen gelezen worden zoals Exact of andere systemen, maar ook uit CRM systemen. Zolang de informatie digitaal en bewerkbaar beschikbaar is, kunnen we deze inlezen. Dit geeft ons de gelegenheid om cross mediaal een analyse te maken van de prestaties van een bedrijf. En niet alleen financieel dus. Deze vergelijking horen we vaak als iemand al cijfers van de accountant heeft. Deze data vormt namelijk slechts een deel van onze oplossing.

Onze cockpit bestaat uit 4 invalshoeken, perspectieven genaamd:

  1. Klant
  2. Financieel
  3. Innovatie en Leren
  4. Interne processen

Uiteraard kunnen ook andere perspectieven gekozen worden. Dit is ook afhankelijk van de commerciële strategie van een bedrijf. Die kan gericht zijn op commerciële groei maar ook op het verbeteren van de processen door betere kostenbeheersing en meer efficiency.

Waarom Analytics:

  • Analyse en rapportage vanuit directie, stakeholders, franchisenemers. Bijvoorbeeld om de winstgevendheid te beoordelen maar ook om de toegevoegde waarde vanuit franchisenemers perspectief te bepalen. (voldoende waar voor je fee?)
  • Voor aansturing of bijsturing van de marketingactiviteiten. Als acties niet goed genoeg lopen of er meer inzet van marketing noodzakelijk is omdat de cijfers tegenvallen. Acute bijsturing en analyse van de resultaten helpt een actie beter succesvol te zijn en geeft ook inzicht aan welke knoppen je moet draaien.
  • Voor bepaling van de commerciële strategie. Groei van de omzet per franchisenemer of juist verbetering van de merkwaarde?
  • Cijfers zijn ook nodig vanuit de NFC (Nederlandse Franchise Code). Geef vooraf inzicht in de te verwachten resultaten en gebruik deze om de verwachtingen met elkaar goed af te stemmen. De nieuwe wetgeving vindt hier ook iets van. Het is echt noodzakelijk.

Waarom benchmark?

Een gezamenlijke Franchisenemers Scorecard geeft ook de mogelijk tot een benchmark met elkaar, in eigen regie:

  • De benchmark geeft op totaal niveau inzicht in de verschillen in prestaties tussen franchisenemers.
  • De benchmark brengt toegevoegde waarde als deze gebruikt wordt in de samenwerking met franchisegever.
  • Een grote toegevoegde waarde zit in het benchmark vergelijk per franchisenemer: hoe doet jouw bedrijf het ten opzichte van de gemiddelde en best presterende collega?
  • Franchisegever kan middels haar bijdrage meebetalen aan de oplossing. Het past bij de verder professionalisering die het bestuur van een franchisenemers vereniging voorstaat.
  • Het is dus niet alleen voor franchisegevers bedoeld. Ook voor franchisenemers besturen is deze oplossing een uitkomst en biedt het veel data om inhoudelijk het gesprek met franchisegever aan te gaan.

Er zijn in Nederland zo’n 1000 formules. Deze bieden werk aan ruim 330.000 werknemers verdeeld over 33.000 vestigingen. Met een jaarlijkse omzet van meer dan 50 miljard euro, is de franchisesector er eentje om rekening mee te houden. Genoeg data om te analyseren zeggen wij!

APP-BA geeft het noodzakelijke inzicht aan partijen om de operationele implementatie te bewaken en te bezien of iedereen voldoende overhoudt aan de samenwerking. Tevens kun je zien aan welke knoppen je moet draaien om rendementsverbeteringen door te voeren.

Workshop benchmark

Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden om een workshop te plannen om tot inzichten te komen. Tijdens deze workshop kijken we naar welke data u wilt analyseren en in welke frequentie. Tevens wordt gekeken naar waar deze data vandaan komt en nog belangrijker, wat zegt deze data? De belangrijkste indicatoren en perspectieven worden vastgesteld en de haalbaarheid wordt bepaald.

Naast een technische analyse vindt ook een commerciële analyse plaats. De cijfers leggen een verband tussen omzetdaling, verlies van marge of juist groei van aantal klanten in relatie tot de klant-retentie. Ook zien we snel of er nog besparingen mogelijk zijn. Besparingen zijn er eigenlijk altijd wel. Op gebied van de jaarrekeningen, als het gaat om personeelskosten, accountantskosten, GWL en andere uitgaven. Als deze kosten te verklaren zijn, is het oké. Het is dus geen beoordeling over goed en fout, APP-BA geeft enkel inzicht en toont feitelijke data. Het is aan ons samen om er iets mee te doen.

Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.

Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Illustratie van een ijsvogel

Kies voor kennis.

Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van kracht.