Skip to content

De kunst om van toegevoegde waarde te blijven.

Daar begint het mee

Als franchisegever moet je altijd doorontwikkelen. Dat doet concurrenten, klanten en trends immers ook. Maar het is vooral de kunst om van toegevoegde waarde te blijven voor franchisenemers. Dat geeft je een voorsprong, waardoor de samenwerking voor iedereen interessant blijft.

Neem contact op
of bel direct: 085 401 1699
Een groep mensen luisteren aandachtig naar een spreker terwijl ze op stoel zitten
Illustratie van een doolhof en uitgebeeld hoe je deze moet volgen, bovenop zit een ijsvogel

Inzicht in hoe het kán lopen bij groei.

Als je de formule wil uitbouwen, is doorontwikkelen essentieel. Want tegelijk met de ambities van de formule, dient ook de juiste toegevoegde waarde geleverd te worden. Zo ontvangt de franchisenemer exact de zaken die hij/zij zelf wenst uit te besteden om zodoende meer tijd over te houden voor de klanten. Uiteraard is het herijken van je franchisehandboek en franchisecontracten een onderdeel hiervan.

Ook inherent aan groei zijn overleg- en managementstructuren die veranderen. We bereiden je hierop voor door inzichten te delen over hoe het kán lopen.

Ontdek De Franchise Adviseur

De juiste tools voor doorontwikkeling.

Onze Toolbox.

Verdienmodel

We werken het verdienmodel voor zowel franchisegever als franchisenemer uit. Daarbij is het belangrijk dat de fee die je ontvangt in evenwicht is met jouw toegevoegde waarde. Want alleen dan is de formule toekomstbestendig.

Franchiseovereenkomst

Alle rechten en plichten die in het franchisehandboek staan, leggen we vast in een waterdichte franchiseovereenkomst: juridisch correct en up-to-date. Documenten zoals de algemene betalingsvoorwaarden, inkoopovereenkomsten en intellectuele eigendomsrechten, rayoneringen nemen we op als bijlagen.

Begeleiding en coaching

We ondersteunen je met inhoudelijke adviezen en praktische tips. Daarbij kun je rekenen op onze betrokkenheid en profiteren van onze jarenlange specialistische ervaring op het gebied van franchise.

Canvas strategisch businessmodel

We maken een fictieve foto van je bedrijf over 3-5 jaar, waarbij we je businessmodel beschrijven in de ideale wereld. Dit geeft perspectief en helpt koers bepalen. Om het ideaalbeeld waar te maken, zetten we ambities om in actiepunten en kpi’s en beschrijven we hoe de beloftes aan de markt waargemaakt kunnen worden. Elke dag weer…

DISC-model

Wil je weten of een franchisenemer bij de formule past? Dan kijken we niet alleen naar kennis en ervaring, maar met het DISC-model ook naar gedrag. Hoe leer je elkaar beter begrijpen, je sluit immers een overeenkomst voor meerdere jaren met elkaar. Dit model is overigens ook inzetbaar op andere gebieden: van coaching en verkoop tot bedrijfscultuur en leiderschap.

Precontractueel Informatie Document (PID)

Volgens de Wet Franchise moet je tijdens de precontractuele fase alle relevante informatie delen met een kandidaat franchisenemer. Dat kan via een PID. Ons proces is zo ingericht dat een extra PID niet noodzakelijk is. Je moet echter wel minimaal vier weken een stand still periode in stand houden, die ook ingebouwd is in onze procedures.

Benchmark

Met een benchmarkonderzoek vergelijken we franchisenemers op 5 vlakken: klant, financieel, interne processen en innovatie en leren. Wie doet het goed en wie niet? En waarom is dat zo? Met de verkregen inzichten kun je gericht bijsturen: per locatie of voor de complete formule. Benchmark is een belangrijk instrument voor franchisenemers om inzicht te verkrijgen in hun prestaties en voor franchisegevers een belangrijke toegevoegde waarde.

Update franchisedocumenten

Je formule is continu in ontwikkeling, dus je documenten moeten dat ook zijn. In goed overleg scherpen we deze voor je aan. Ook checken we belangrijke franchisedocumenten periodiek voor je, zoals het franchisehandboek en juridische overeenkomsten zoals geheimhoudingsverklaring en franchisecontract.

Commissies

Met verschillende commissies op operationeel niveau worden taken en verantwoordelijkheden duidelijk en vergaderingen effectiever. We helpen je deze commissies samenstellen en monitoren de voortgang binnen iedere werkgroep.

Strategie en positionering

De beste aanpak begint met de juiste strategie. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van een franchiseformule. Waar liggen kansen en bedreigingen? En hoe ga je ermee om?

Illustratie van een ijsvogel

Franchisehandboek

Om onduidelijkheden te voorkomen, staan alle spelregels beschreven in een franchisehandboek. Deze zijn verdeeld over 19 bedrijfskundige onderdelen, zoals marketing, ICT en overlegstructuren. Goed om te weten: dit franchisehandboek is een verplicht onderdeel van elke formule.

Geheimhoudingsverklaring

Om te voorkomen dat een kandidaat franchisenemer na verkennende gesprekken je formule (of onderdelen daarvan) met anderen deelt, stellen we een geheimhoudingsverklaring op. Voor sommige is dit document beter bekend als een Non-Disclosure Agreement (NDA) en maakt onderdeel uit van de Pre Contractuele Fase.

Formulemanagement

Omdat een formule continu in ontwikkeling is, blijven we meedenken over verbeteringen en vernieuwingen. En ook zorgen we ervoor dat alle documenten up-to-date blijven, franchise handboek bijgewerkt wordt en de jaarplannen uitgevoerd worden. Staat er veel te gebeuren? Dan kunnen we deze werkzaamheden ook als interim-formulemanager uitvoeren in verschillende vormen.

Franchiseportaal

Alle documenten die nodig zijn, vind je overzichtelijk terug in ons online portaal. Wordt er iets gewijzigd? Dan krijg je automatisch een melding. Het franchiseportaal is stevig beveiligd, heeft verschillende rechtenniveaus en is toepasbaar in meerdere talen. Het Portaal kan gebruikt worden door zowel franchisegevers als ook door franchisenemers onderling.

Werving en selectie

We begeleiden je bij de zoektocht naar nieuwe franchisenemers. Belangrijke troeven hierbij: ons uitgebreide netwerk en kennis van de franchise markt. Zijn we in gesprek met een kandidaat? Dan kijken we vooral naar de persoon en bewaken het pre contractuele toetredingsproces. Daarnaast geven we zekerheid in het proces door onze ervaring en expertise toe te passen op de toetreding.

Export

Wil je internationale groei met franchise? Elk land heeft zo zijn eigen wetten en regels, die onder meer invloed hebben op contracten, belastingen en het verdienmodel. Wij zoeken dit tot op de bodem voor je uit. Er zijn verschillende manieren om Internationaal te groeien en daar helpen we graag bij met onze kennis en ervaring.

Jaarplan

Iedere partij in de franchisesamenwerking, zowel franchisegever als ook de gelieerde franchisenemers, dienen een jaarplan op te maken. Dit vertelt tijdig iets over de ambities en koers die de formule of onderneming wenst te varen. Eerst met elkaar de inhoud bespreken, daarna pas uitvoeren. Gebruik de kennis en kunde van de franchisenemers om het plan van franchisegever naadloos aan te laten sluiten op deze wensen.

Franchisevereniging

We richten een franchisevereniging op als professioneel overlegorgaan, waarbij we vaak als onafhankelijk franchise specialist de voorzittersrol nemen. Het bestuur behartigt de belangen van alle aangesloten leden op het gebied van bijvoorbeeld formulemanagement, contracten en fees en vormt een gespecialiseerde toevoeging op de kennis van de franchisenemers op het gebied van franchise. (je haalt meer kennis in huis/aan tafel)

Mediation

Is er een conflict tussen franchisegever en franchisenemer? Dan treden we op als mediator: we analyseren de ontstane situatie en bemiddelen onafhankelijk. Met onze kennis en ervaring weten we probleemsituaties snel te localiseren.

De hoogste tijd om samen, nieuwe ambities te ontdekken.

Deze franchisegevers gingen je voor.

logo van Tr3s tapas

“De FranchiseAdviseur maakt de afspraken waar en begeleidt ons als franchisegever in het gehele proces. Ook zijn zij er voor onze franchisenemer. Er wordt efficiënt gewerkt en zij nemen een adviserende en uitvoerende rol aan. De communicatie is transparant. Kortom, wij zetten de samenwerking graag nog lang voort.”

Mari en Marjolein de Jongh, Eigenaren

Lees meer
Vierkante logo Live Escape

“De ervaring die we met FranchiseAdviseur hebben is prettig. We draaien campagnes en de eerste opvolging ligt bij hen. Zij hebben de eerste contacten met potentiële kandidaten en kunnen hen zowel informatie geven over franchise in het algemeen als gedetailleerde informatie over onze formule. Dat geeft snel vertrouwen.”

“Een eerste afspraak met een kandidaat bij ons op locatie verloopt hierdoor makkelijker, ze zijn immers al op de hoogte van de voordelen van een formule ten opzichte van ‘zelf opnieuw het wiel uitvinden’. Vervolgens bewaken we samen het traject tot aan ondertekening.”

Jesse van der Lely, Eigenaar

Lees meer
Logo van het arbeidsdeskundig collectief

“Bij het opzetten van onze franchiseformule zijn wij uitstekend geholpen door De FranchiseAdviseur. Een rol als franchisegever was nieuw voor ons. De FranchiseAdviseur heeft ons stapsgewijs meegenomen in het proces en de ontwikkeling van de formule zoals die er nu staat. Dit deden en doen zij door op een laagdrempelige en professionele manier te adviseren en gelijktijdig ruimte te bieden voor eigen ideeën.”

Monique Mijnders, Mede-initiatiefnemer

Lees meer
Logo FLFL

“We liepen met onze groeiambities eigenlijk een beetje vast. Hiervoor hebben we de hulp ingeschakeld van De FranchiseAdviseur. Tijdens onze zoektocht naar de juiste adviseur reageerden zij het snelste en hadden een complete en heldere uitleg. Hoewel de investering hoger was, hebben we toch besloten dit traject met hen op te starten,” aldus Daan Jochemsen. “Je wilt gewoon geen risico’s lopen en er komt veel bij kijken. Nu hebben we onlangsfase I afgerond en zijn we klaar voor de verdere groei. De eerste kandidaten hebben zich gemeld en gesprekken zijn gevoerd. De FranchiseAdviseur begeleidt ons in dit gehele proces, ook op gebied van Marketing. Zeker nu je ook actievere campagnes moet gaan draaien voor je locaties.”

Jesse Huisman en Daan Jochemsen, Eigenaren

Lees meer
Logo O'Learys - De FranchiseAdviseur

“O’Learys Group, een toonaangevende entertainment- en restaurantketen, is een partnerschap aangegaan met De FranchiseAdviseur om haar aanwezigheid op de Nederlandse markt uit te breiden. De FranchiseAdviseur dient als een full-scope partner voor internationale merken die voet aan de grond willen krijgen op de Nederlandse markt. Met uitgebreide ervaring in franchiseontwikkeling biedt het adviesbureau uitgebreide diensten die verder gaan dan alleen het vinden van franchisenemers. Ze helpen merken een robuust eco systeem op te bouwen, inclusief marktonderzoek, naleving van de wet en operationele ondersteuning, wat zorgt voor een soepele en succesvolle marktintroductie. We raden andere franchisegevers aan om met hen samen te werken.”

CEO Andreas Myhrman en International Expansion Manager Carl Gustafsson

Lees meer
Logo Jack & Jacky's - Franchiseformule - De FranchiseAdviseur

“Wij hebben het genoegen samen te werken met De FranchiseAdviseur als onze partner in franchise advies. Gedurende onze samenwerking hebben we regelmatig contact gehad, waarbij we telkens een zeer positief gevoel hebben overgehouden aan de interacties. De FranchiseAdviseur heeft bewezen een betrouwbare en deskundige partner te zijn, die altijd bereid is om mee te denken en passende oplossingen te bieden. Hun professionele en persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat we ons altijd op ons gemak voelen tijdens het proces en volledig vertrouwen hebben in de gegeven adviezen.”

Jon van de Kamp en Iris Droog, Eigenaren

Lees meer
Logo van Health me: Paarse H

“Graag deel ik onze positieve ervaring met de samenwerking met De FranchiseAdviseur. Vanaf het begin hebben zij ons met een ongekend niveau van professionaliteit en toewijding begeleid. Zijn diepgaande kennis van de franchise branche en persoonlijke aanpak hebben ons geholpen de juiste beslissingen te nemen en ons bedrijf internationaal naar een hoger niveau te tillen.”

“Dankzij De FranchiseAdviseur hebben we niet alleen ons doel bereikt, maar hebben we ook een solide basis gelegd voor toekomstig succes. Wij zijn buitengewoon tevreden en zouden De FranchiseAdviseur zonder aarzeling aanbevelen aan anderen die op zoek zijn naar een betrouwbare en deskundige franchiseadviseur.”

Jimmy van Ommeren en Joshua den Oude, Eigenaren

Lees meer
Het Badhuys | De FranchiseAdviseur

“We hebben voor De FranchiseAdviseur gekozen omdat ze jarenlange ervaring en kennis hebben opgedaan in franchise en veel specialistische kennis bezitten over formules. Dat geeft vertrouwen. Daarnaast ervaren we een actieve samenwerking en vinden we het fijn als zij de ‘lead’ nemen. We zijn toch vaak druk en omdat alles onder één dak is hoeven we niet met veel verschillende bedrijven samen te werken. Dat geeft overzicht en rust.”

Martijn van Mosel, Eigenaar

Lees meer
Logo Happy bodies

“Na zeven succesvolle eigen fitnessstudio’s te hebben geopend tussen 2015 en 2018 waren we klaar voor de volgende stap. Daarin leek franchising ons ideaalmodel zodat wij konden focussen op onze visie en strategie van het bedrijf en onze franchisenemers op de clubs om de beste resultaten te behalen bij onze leden. Toen wij ons in franchising gingen verdiepen kwamen wij er al snel achter dat hier heel veel bij komt kijken, van contracten tot handboeken en andere complexe juridische zaken. Hierin hebben wij diverse gespecialiseerde partijen gesproken, maar toen wij in aanraking kwamen met Bart van De FranchiseAdviseur wisten wij eigenlijk al direct dat dit de juiste match was waarmee wij een lange samenwerking wilden aangaan.”

“De professionaliteit en ook vriendelijkheid was iets wat ons enorm aansprak. Alles was vanaf dag één duidelijk en ging soepel. Wij hadden altijd het gevoel dat er naar ons geluisterd werd en goed werden geholpen. Bart nam altijd de moeite voor ons, ook als hij meerdere keren hetzelfde moest uitleggen aan ons als weer iets niet duidelijk was. Bart verliest nooit zijn enthousiasme.”

Romana Morais, Eigenaar

Lees meer
Logo Pearle Opticiens

“Onze samenwerking met De FranchiseAdviseur is gebaseerd op wederzijds respect en een goed evenwicht tussen geven en nemen. We hebben de afgelopen jaren geleerd dat een sterke samenwerking niet alleen draait om het behartigen van onze eigen belangen, maar juist om het vinden van een balans waarin alle partijen gehoord en gewaardeerd worden. Dankzij deze harmonieuze samenwerking kunnen we met trots zeggen dat we een solide basis hebben opgebouwd, waarin zowel franchisegever als franchisenemers zich kunnen vinden en waaruit duurzame groei voortvloeit.”

Jan-Derek Groenendaal, Managing Director van Grandvision Benelux 

Lees meer
Pearle

Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.

Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Illustratie van een ijsvogel

Kies voor kennis.

Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van kracht.