Wat is de toegevoegde waarde van franchise?
Franchise. Deze vorm van ondernemen komt vaker voorbij dan u denkt. Want achter vele bekende winkelketens of grote bedrijven schuilt een succesvolle franchiseformule. Maar wat is franchise nu precies? En wat is de toegevoegde waarde? Wij leggen het u graag uit.
Zelfstandige ondernemers
Franchising is een vorm van hechte samenwerking tussen zelfstandige ondernemers. Het uitgangspunt bij deze samenwerking is dat alle betrokken partijen voordeel behalen door een efficiënte werkwijze, een goede onderlinge taakverdeling en een uniforme uitstraling naar de markt. De franchisegever heeft alle elementen van de bedrijfsvoering zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd, zoals de systematiek van adviseren, producten of diensten onder private label, marktbewerking, inrichting, presentatie en ICT. Zaken als administratie, afspraken met toeleveranciers, opleiding en kwaliteitsprogramma zijn zo efficiënt mogelijk geregeld. Als franchisenemer hoeft u hierdoor minder aandacht aan deze zaken te besteden en kunt u uw volledige inzet richten op de dienstverlening en de activiteiten van uw vestiging(en). Hierdoor bent u in staat om met een lagere kostprijs meer rendement te behalen.
Toegevoegde waarde
Wanneer een franchisenemer een fee betaalt aan de franchisegever, wil hij hiervoor toegevoegde waarde terugkrijgen. Dit is ook in het belang van franchisegever. Dus vooropgesteld dat de intentie van beiden een langdurige samenwerking is, zal de invulling van de toegevoegde waarde bepalend zijn voor het succes van de franchiseformule. Hier gaat, als het misgaat, de discussie tussen franchisegever en franchisenemer(s) bijna altijd over. Een belangrijke taak van franchisegever dus om deze toegevoegde waarde te leveren die recht doet aan de te vragen fee. Om discussies hierover te voorkomen, dienen alle afspraken goed vastgelegd te worden in een franchisehandboek. Ook nauwe afstemming tijdens vergaderingen zorgt ervoor dat partijen niet teveel uit elkaar ‘groeien’.
1. Genereren van leads
Ondersteuning bij het contracteren van nieuwe klanten en communicatie naar bestaande leads, prospects en klanten binnen het geselecteerde verzorgingsgebied via:
- Website SEO/SEA (Google Optimalisatie door Adwords en relevante content op de website).
- Offline (folders).
- Social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.
- Advertentie, massa mediaal & lokaal.
- Events (week v/d Ondernemer etc.).
- Businessclubs.
2. Creëren van merkwaarde
- Laden merknaam “franchiseformule” tot een herkenbaar merk.
- Koppeling website franchisegever naar website/adres van franchisenemer.
- Huisstijlhandboek en hoofdstructuur van documentatie.
- Gebruik naam, website, merk e.d..
- Reputatie op basis van track record, centrale database en presentatie projecten.
- Toepassen huisstijl elementen.
3. Inkoopkracht
- Bieden van inkoopvoordelen door schaalgrootte.
4. Back office /Proces/training
Hiervoor zijn standaard formats beschikbaar en staan de standaard werkmethodieken in het handboek beschreven, zoals:
- IT oplossingen
- Secretariële support / agendabeheer
- Boekhoudsysteem/accountancy
- CRM
- Sjablonen/software
- Opleiding & Training => Periodiek kennis sessies (certificering)
Voorbeelden van succesvolle franchiseformules zijn: Pearle Optiens, Hema, Olympia Uitzendbureau en Jumbo Supermarkten.
Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.
Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Kies voor kennis.
Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.