Nieuwe franchisevestiging: hoe bepaal ik of de locatie en/of het rayon wel geschikt is?
Voordat u een nieuwe franchisevestiging opent, dient u te bepalen of de locatie of het rayon geschikt is. Maar hoe bepaalt u de grootte van een franchiselocatie of het rayon? En hoe weet u of het rayon wel geschikt is? De grootte van rayons worden vaak door de franchisegever bepaald. Dit kan afhankelijk zijn van de reistijd van de klant. Maar ook de bestedingen en de afstand die een franchisenemer dient af te leggen om zijn of haar rayon optimaal te kunnen bewerken zijn hierbij van belang.
Exclusieve rayons
Soms zijn rayons exclusief. Dat betekent vaak dat er geen tweede vestiging gestart mag worden in dit rayon en dat andere franchisenemers geen reclame mogen maken in dit beschermde rayon. Mochten er twijfels zijn over de haalbaarheid van de potentie in een rayon, dan kunnen er haalbaarheidsonderzoeken gedaan worden. Dit kan op basis van bestedingen of aanwezigheid van bepaalde populatie van type klanten. Belangrijk hierbij is dat de franchisenemer zelf ook een marktonderzoek verricht, zodat hij op de hoogte is van al hetgeen er speelt in het gebied.
Ken je klant voor het bepalen van de franchisevestiging
Neem in het onderzoek ook zeker de concurrentie mee. En onderzoek waar de klanten zitten en wie zij zijn. Ook is het belangrijk om zicht te krijgen in de exploitatiekosten en hoe lang er nodig is om break even te draaien. Is de potentie in een rayon voldoende aanwezig om dit te behalen? Als franchisenemer hoeft u ook niet altijd direct akkoord te gaan met het voorgestelde rayon door franchisegever. Afstemming en overleg is vaak nog mogelijk.
Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.
Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Kies voor kennis.
Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.