De kunst om van toegevoegde waarde te blijven.
Daar begint het mee
Als franchisegever moet je altijd doorontwikkelen. Dat doet concurrenten, klanten en trends immers ook. Maar het is vooral de kunst om van toegevoegde waarde te blijven voor franchisenemers. Dat geeft je een voorsprong, waardoor de samenwerking voor iedereen interessant blijft.
Inzicht in hoe het kán lopen bij groei.
Als je de formule wil uitbouwen, is doorontwikkelen essentieel. Want tegelijk met de ambities van de formule, dient ook de juiste toegevoegde waarde geleverd te worden. Zo ontvangt de franchisenemer exact de zaken die hij/zij zelf wenst uit te besteden om zodoende meer tijd over te houden voor de klanten. Uiteraard is het herijken van je franchisehandboek en franchisecontracten een onderdeel hiervan.
Ook inherent aan groei zijn overleg- en managementstructuren die veranderen. We bereiden je hierop voor door inzichten te delen over hoe het kán lopen.
De juiste tools voor doorontwikkeling.
Onze Toolbox.
Verdienmodel
We werken het verdienmodel voor zowel franchisegever als franchisenemer uit. Daarbij is het belangrijk dat de fee die je ontvangt in evenwicht is met jouw toegevoegde waarde. Want alleen dan is de formule toekomstbestendig.
Franchiseovereenkomst
Alle rechten en plichten die in het franchisehandboek staan, leggen we vast in een waterdichte franchiseovereenkomst: juridisch correct en up-to-date. Documenten zoals de algemene betalingsvoorwaarden, inkoopovereenkomsten en intellectuele eigendomsrechten, rayoneringen nemen we op als bijlagen.
Begeleiding en coaching
We ondersteunen je met inhoudelijke adviezen en praktische tips. Daarbij kun je rekenen op onze betrokkenheid en profiteren van onze jarenlange specialistische ervaring op het gebied van franchise.
Canvas strategisch businessmodel
We maken een fictieve foto van je bedrijf over 3-5 jaar, waarbij we je businessmodel beschrijven in de ideale wereld. Dit geeft perspectief en helpt koers bepalen. Om het ideaalbeeld waar te maken, zetten we ambities om in actiepunten en kpi’s en beschrijven we hoe de beloftes aan de markt waargemaakt kunnen worden. Elke dag weer…
DISC-model
Wil je weten of een franchisenemer bij de formule past? Dan kijken we niet alleen naar kennis en ervaring, maar met het DISC-model ook naar gedrag. Hoe leer je elkaar beter begrijpen, je sluit immers een overeenkomst voor meerdere jaren met elkaar. Dit model is overigens ook inzetbaar op andere gebieden: van coaching en verkoop tot bedrijfscultuur en leiderschap.
Precontractueel Informatie Document (PID)
Volgens de Wet Franchise moet je tijdens de precontractuele fase alle relevante informatie delen met een kandidaat franchisenemer. Dat kan via een PID. Ons proces is zo ingericht dat een extra PID niet noodzakelijk is. Je moet echter wel minimaal vier weken een stand still periode in stand houden, die ook ingebouwd is in onze procedures.
Benchmark
Met een benchmarkonderzoek vergelijken we franchisenemers op 5 vlakken: klant, financieel, interne processen en innovatie en leren. Wie doet het goed en wie niet? En waarom is dat zo? Met de verkregen inzichten kun je gericht bijsturen: per locatie of voor de complete formule. Benchmark is een belangrijk instrument voor franchisenemers om inzicht te verkrijgen in hun prestaties en voor franchisegevers een belangrijke toegevoegde waarde.
Update franchisedocumenten
Je formule is continu in ontwikkeling, dus je documenten moeten dat ook zijn. In goed overleg scherpen we deze voor je aan. Ook checken we belangrijke franchisedocumenten periodiek voor je, zoals het franchisehandboek en juridische overeenkomsten zoals geheimhoudingsverklaring en franchisecontract.
Commissies
Met verschillende commissies op operationeel niveau worden taken en verantwoordelijkheden duidelijk en vergaderingen effectiever. We helpen je deze commissies samenstellen en monitoren de voortgang binnen iedere werkgroep.
Strategie en positionering
De beste aanpak begint met de juiste strategie. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van een franchiseformule. Waar liggen kansen en bedreigingen? En hoe ga je ermee om?
Franchisehandboek
Om onduidelijkheden te voorkomen, staan alle spelregels beschreven in een franchisehandboek. Deze zijn verdeeld over 19 bedrijfskundige onderdelen, zoals marketing, ICT en overlegstructuren. Goed om te weten: dit franchisehandboek is een verplicht onderdeel van elke formule.
Geheimhoudingsverklaring
Om te voorkomen dat een kandidaat franchisenemer na verkennende gesprekken je formule (of onderdelen daarvan) met anderen deelt, stellen we een geheimhoudingsverklaring op. Voor sommige is dit document beter bekend als een Non-Disclosure Agreement (NDA) en maakt onderdeel uit van de Pre Contractuele Fase.
Formulemanagement
Omdat een formule continu in ontwikkeling is, blijven we meedenken over verbeteringen en vernieuwingen. En ook zorgen we ervoor dat alle documenten up-to-date blijven, franchise handboek bijgewerkt wordt en de jaarplannen uitgevoerd worden. Staat er veel te gebeuren? Dan kunnen we deze werkzaamheden ook als interim-formulemanager uitvoeren in verschillende vormen.
Franchiseportaal
Alle documenten die nodig zijn, vind je overzichtelijk terug in ons online portaal. Wordt er iets gewijzigd? Dan krijg je automatisch een melding. Het franchiseportaal is stevig beveiligd, heeft verschillende rechtenniveaus en is toepasbaar in meerdere talen. Het Portaal kan gebruikt worden door zowel franchisegevers als ook door franchisenemers onderling.
Werving en selectie
We begeleiden je bij de zoektocht naar nieuwe franchisenemers. Belangrijke troeven hierbij: ons uitgebreide netwerk en kennis van de franchise markt. Zijn we in gesprek met een kandidaat? Dan kijken we vooral naar de persoon en bewaken het pre contractuele toetredingsproces. Daarnaast geven we zekerheid in het proces door onze ervaring en expertise toe te passen op de toetreding.
Export
Wil je internationale groei met franchise? Elk land heeft zo zijn eigen wetten en regels, die onder meer invloed hebben op contracten, belastingen en het verdienmodel. Wij zoeken dit tot op de bodem voor je uit. Er zijn verschillende manieren om Internationaal te groeien en daar helpen we graag bij met onze kennis en ervaring.
Jaarplan
Iedere partij in de franchisesamenwerking, zowel franchisegever als ook de gelieerde franchisenemers, dienen een jaarplan op te maken. Dit vertelt tijdig iets over de ambities en koers die de formule of onderneming wenst te varen. Eerst met elkaar de inhoud bespreken, daarna pas uitvoeren. Gebruik de kennis en kunde van de franchisenemers om het plan van franchisegever naadloos aan te laten sluiten op deze wensen.
Franchisevereniging
We richten een franchisevereniging op als professioneel overlegorgaan, waarbij we vaak als onafhankelijk franchise specialist de voorzittersrol nemen. Het bestuur behartigt de belangen van alle aangesloten leden op het gebied van bijvoorbeeld formulemanagement, contracten en fees en vormt een gespecialiseerde toevoeging op de kennis van de franchisenemers op het gebied van franchise. (je haalt meer kennis in huis/aan tafel)
Mediation
Is er een conflict tussen franchisegever en franchisenemer? Dan treden we op als mediator: we analyseren de ontstane situatie en bemiddelen onafhankelijk. Met onze kennis en ervaring weten we probleemsituaties snel te localiseren.
Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.
Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Kies voor kennis.
Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.