Skip to content

Franchise advies van
De FranchiseAdviseur

Vraag nu ons gratis franchiseboek aan!

Vraag nu ons gratis franchiseboek aan!

Franchisegevers

Om je bedrijf succesvol te laten groeien, is het van belang dat het fundament staat: documenten moeten beschreven zijn en over de spelregels mag geen onduidelijkheid bestaan. Wil je op langere termijn succesvol blijven? Dan is het zaak om continu voldoende waarde toe te voegen.

Franchisenemers

Wil je ondernemen en ondersteund worden door een franchiseformule? Wij helpen je tijdens de zoektocht naar de juiste formule. Daarbij onderzoeken we onder meer of een franchisegever alle documenten en de structuur op orde heeft en of het verdienmodel helder toegelicht is.

De hoogste tijd om samen, nieuwe ambities te ontdekken.

Deze franchisegevers gingen je voor.

logo van Tr3s tapas

“De FranchiseAdviseur maakt de afspraken waar en begeleidt ons als franchisegever in het gehele proces. Ook zijn zij er voor onze franchisenemer. Er wordt efficiënt gewerkt en zij nemen een adviserende en uitvoerende rol aan. De communicatie is transparant. Kortom, wij zetten de samenwerking graag nog lang voort.”

Mari en Marjolein de Jongh, Eigenaren

Lees meer
Vierkante logo Live Escape

“De ervaring die we met FranchiseAdviseur hebben is prettig. We draaien campagnes en de eerste opvolging ligt bij hen. Zij hebben de eerste contacten met potentiële kandidaten en kunnen hen zowel informatie geven over franchise in het algemeen als gedetailleerde informatie over onze formule. Dat geeft snel vertrouwen.”

“Een eerste afspraak met een kandidaat bij ons op locatie verloopt hierdoor makkelijker, ze zijn immers al op de hoogte van de voordelen van een formule ten opzichte van ‘zelf opnieuw het wiel uitvinden’. Vervolgens bewaken we samen het traject tot aan ondertekening.”

Jesse van der Lely, Eigenaar

Lees meer
Logo van het arbeidsdeskundig collectief

“Bij het opzetten van onze franchiseformule zijn wij uitstekend geholpen door De FranchiseAdviseur. Een rol als franchisegever was nieuw voor ons. De FranchiseAdviseur heeft ons stapsgewijs meegenomen in het proces en de ontwikkeling van de formule zoals die er nu staat. Dit deden en doen zij door op een laagdrempelige en professionele manier te adviseren en gelijktijdig ruimte te bieden voor eigen ideeën.”

Monique Mijnders, Mede-initiatiefnemer

Lees meer
Logo FLFL

“We liepen met onze groeiambities eigenlijk een beetje vast. Hiervoor hebben we de hulp ingeschakeld van De FranchiseAdviseur. Tijdens onze zoektocht naar de juiste adviseur reageerden zij het snelste en hadden een complete en heldere uitleg. Hoewel de investering hoger was, hebben we toch besloten dit traject met hen op te starten,” aldus Daan Jochemsen. “Je wilt gewoon geen risico’s lopen en er komt veel bij kijken. Nu hebben we onlangsfase I afgerond en zijn we klaar voor de verdere groei. De eerste kandidaten hebben zich gemeld en gesprekken zijn gevoerd. De FranchiseAdviseur begeleidt ons in dit gehele proces, ook op gebied van Marketing. Zeker nu je ook actievere campagnes moet gaan draaien voor je locaties.”

Jesse Huisman en Daan Jochemsen, Eigenaren

Lees meer
Logo O'Learys - De FranchiseAdviseur

“O’Learys Group, een toonaangevende entertainment- en restaurantketen, is een partnerschap aangegaan met De FranchiseAdviseur om haar aanwezigheid op de Nederlandse markt uit te breiden. De FranchiseAdviseur dient als een full-scope partner voor internationale merken die voet aan de grond willen krijgen op de Nederlandse markt. Met uitgebreide ervaring in franchiseontwikkeling biedt het adviesbureau uitgebreide diensten die verder gaan dan alleen het vinden van franchisenemers. Ze helpen merken een robuust eco systeem op te bouwen, inclusief marktonderzoek, naleving van de wet en operationele ondersteuning, wat zorgt voor een soepele en succesvolle marktintroductie. We raden andere franchisegevers aan om met hen samen te werken.”

CEO Andreas Myhrman en International Expansion Manager Carl Gustafsson

Lees meer
Logo Jack & Jacky's - Franchiseformule - De FranchiseAdviseur

“Wij hebben het genoegen samen te werken met De FranchiseAdviseur als onze partner in franchise advies. Gedurende onze samenwerking hebben we regelmatig contact gehad, waarbij we telkens een zeer positief gevoel hebben overgehouden aan de interacties. De FranchiseAdviseur heeft bewezen een betrouwbare en deskundige partner te zijn, die altijd bereid is om mee te denken en passende oplossingen te bieden. Hun professionele en persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat we ons altijd op ons gemak voelen tijdens het proces en volledig vertrouwen hebben in de gegeven adviezen.”

Jon van de Kamp en Iris Droog, Eigenaren

Lees meer
Logo van Health me: Paarse H

“Graag deel ik onze positieve ervaring met de samenwerking met De FranchiseAdviseur. Vanaf het begin hebben zij ons met een ongekend niveau van professionaliteit en toewijding begeleid. Zijn diepgaande kennis van de franchise branche en persoonlijke aanpak hebben ons geholpen de juiste beslissingen te nemen en ons bedrijf internationaal naar een hoger niveau te tillen.”

“Dankzij De FranchiseAdviseur hebben we niet alleen ons doel bereikt, maar hebben we ook een solide basis gelegd voor toekomstig succes. Wij zijn buitengewoon tevreden en zouden De FranchiseAdviseur zonder aarzeling aanbevelen aan anderen die op zoek zijn naar een betrouwbare en deskundige franchiseadviseur.”

Jimmy van Ommeren en Joshua den Oude, Eigenaren

Lees meer
Het Badhuys | De FranchiseAdviseur

“We hebben voor De FranchiseAdviseur gekozen omdat ze jarenlange ervaring en kennis hebben opgedaan in franchise en veel specialistische kennis bezitten over formules. Dat geeft vertrouwen. Daarnaast ervaren we een actieve samenwerking en vinden we het fijn als zij de ‘lead’ nemen. We zijn toch vaak druk en omdat alles onder één dak is hoeven we niet met veel verschillende bedrijven samen te werken. Dat geeft overzicht en rust.”

Martijn van Mosel, Eigenaar

Lees meer
Logo Happy bodies

“Na zeven succesvolle eigen fitnessstudio’s te hebben geopend tussen 2015 en 2018 waren we klaar voor de volgende stap. Daarin leek franchising ons ideaalmodel zodat wij konden focussen op onze visie en strategie van het bedrijf en onze franchisenemers op de clubs om de beste resultaten te behalen bij onze leden. Toen wij ons in franchising gingen verdiepen kwamen wij er al snel achter dat hier heel veel bij komt kijken, van contracten tot handboeken en andere complexe juridische zaken. Hierin hebben wij diverse gespecialiseerde partijen gesproken, maar toen wij in aanraking kwamen met Bart van De FranchiseAdviseur wisten wij eigenlijk al direct dat dit de juiste match was waarmee wij een lange samenwerking wilden aangaan.”

“De professionaliteit en ook vriendelijkheid was iets wat ons enorm aansprak. Alles was vanaf dag één duidelijk en ging soepel. Wij hadden altijd het gevoel dat er naar ons geluisterd werd en goed werden geholpen. Bart nam altijd de moeite voor ons, ook als hij meerdere keren hetzelfde moest uitleggen aan ons als weer iets niet duidelijk was. Bart verliest nooit zijn enthousiasme.”

Romana Morais, Eigenaar

Lees meer
Logo Pearle Opticiens

“Onze samenwerking met De FranchiseAdviseur is gebaseerd op wederzijds respect en een goed evenwicht tussen geven en nemen. We hebben de afgelopen jaren geleerd dat een sterke samenwerking niet alleen draait om het behartigen van onze eigen belangen, maar juist om het vinden van een balans waarin alle partijen gehoord en gewaardeerd worden. Dankzij deze harmonieuze samenwerking kunnen we met trots zeggen dat we een solide basis hebben opgebouwd, waarin zowel franchisegever als franchisenemers zich kunnen vinden en waaruit duurzame groei voortvloeit.”

Jan-Derek Groenendaal, Managing Director van Grandvision Benelux 

Lees meer
franchiser

Een goede franchiseorganisatie is complexer dan het principe.

Franchisen is een geliefd en krachtig principe. Een formule van geven en nemen, van aanhaken en toch kiezen voor zelfstandigheid. Het is een blijvend en sterk groeiend model.

Maar een goede franchiseorganisatie is complexer dan het principe, want alles draait om gemeenschappelijk belang en focus.

Ontdek De Franchise Adviseur

De Nationale Franchise Beurs 2025

Zien we jou op de Nationale Franchise Beurs? De Nationale Franchise Beurs 2025 heeft als locatie evenementenhal Gorinchem en vindt plaats op vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober van 10:00 tot 16:00 uur. Op de franchisebeurs vind je een paviljoen ingericht door De FranchiseAdviseur.

Wil je hier bij zijn? Meld je dan nu gratis aan!

VRAAG GRATIS KAARTEN VOOR DE FRANCHISE BEURS AAN

Stappenplan voor een succesvolle franchise:

1

Bij De FranchiseAdviseur start franchise advies met een analyse die specifiek gericht is op jou als franchise ondernemer. Samen duiken we in de beschikbare documentatie en bespreken we strategische beslissingen die de essentie vormen van jouw onderneming. Ontvang advies op maat om een fundament te leggen en jouw franchise succesvol te laten groeien.

2

Een franchiseonderneming start met een duidelijke strategie. Voor het maken van een franchise strategie is er maatwerk nodig. In een 1 op 1 sessie kijken we als franchise adviesbureau hoe het maatwerk het best past bij jouw onderneming. De strategie bepaal je niet voor de korte termijn, wil je nou voorbereid zijn voor de lange termijn? Dan kijken wij graag met je mee.

3

Bij ons gaat franchise advies verder dan alleen het geven van advies; wij leggen de fundamenten vast in verplichte documenten, zoals het franchisehandboek en franchisecontracten. De documenten voldoen aan de geldende wetgeving. Naast het voldoen aan de regels zetten we samen een doordachte overlegstructuur op om jouw succes te waarborgen.

4

Sta je aan de start van je franchise? Bij de lancering van jouw franchiseformule op de markt slaan we samen de handen ineen. Wij denken proactief mee over doeltreffende marketingstrategieën en begeleiden je bij het aantrekken en selecteren van franchisenemers. Ontdek hoe wij jouw merk laten opvallen in de markt en profiteer van onze jarenlange ervaring voor waardevolle inzichten.

5

De FranchiseAdviseur hecht veel waarde aan betrokkenheid. Wij streven ernaar om niet alleen nu, maar ook in de toekomst jouw betrouwbare sparringpartner te zijn. Passief achterover leunen is voor ons geen optie. We blijven betrokken bij de uitvoering en staan altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden.

Onze franchisediensten

Als franchise adviesbureau bieden we verschillende franchisediensten aan die jou als franchisegever of -nemer verder helpen:

Raadpleeg onze toolbox

Een franchise opzetten en beheren vergt veel kennis. Daarom bieden we een uitgebreide toolbox met franchise advies om je op weg te helpen in elke stap van het proces.

Ontdek de meerwaarde franchise advies

Neem contact op met De FranchiseAdviseur voor al je vragen over jouw franchiseambities. Ben je een succesvolle ondernemer en wil je je franchise doorontwikkelen of juist professionaliseren? Of wil je als franchisenemer toetreden? Voor alle vragen en begeleiding kan je terecht bij onze veelgestelde vragen én ons deskundige team.

In de dynamische wereld van franchising is een weloverwogen aanpak belangrijk. Met behulp van De FranchiseAdviseur navigeer je zelfverzekerd door de complexiteit van franchise. Laat ons je leiden op de weg naar een stabiele franchiseonderneming. Wij leggen het fundament en lichten toe hoe het franchisen in zijn werk gaat.

Wendbaar, gefocust, sensitief en vol vertrouwen: dat typeert De FranchiseAdviseur.

Ons advies biedt vrijheid en focus tegelijk.

Met commitment en een vooruitziende blik willen we waardevol voor je zijn. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Illustratie van een ijsvogel

Kies voor kennis.

Van veranderende wetten tot inspirerende verhalen: we houden je op de hoogte van alles wat er in de franchisewereld speelt. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

Algemeen

Wat is een franchiseformule?

Een franchiseformule is een zakelijk model waarbij een ondernemer (de franchisenemer) toestemming krijgt om een bedrijf te runnen onder de naam, het merk en het bedrijfsconcept van een gevestigde onderneming (de franchisegever). Dit partnerschap biedt de franchisenemer de voordelen van een bewezen bedrijfsmodel en merkbekendheid, terwijl de franchisegever kan groeien zonder grote kapitaalinvesteringen.

Welke franchisingvormen zijn er?

Er zijn verschillende franchisevormen, maar de twee bekendste formules zijn een soft franchise en hard franchise.

Hoe werkt franchising?

Franchising werkt als een partnerschap tussen een franchisegever en een franchisenemer. De franchisegever verleent de franchisenemer een licentie om de merknaam, producten en het bedrijfsconcept te gebruiken. In ruil hiervoor betaalt de franchisenemer een initiële vergoeding en doorgaans doorlopende royalty’s. De franchisenemer runt het bedrijf volgens de richtlijnen en standaarden van de franchisegever, die op zijn beurt uitgebreide ondersteuning en training biedt. Dit systeem zorgt ervoor dat de franchisenemer kan profiteren van een bewezen bedrijfsmodel, terwijl de franchisegever kan uitbreiden zonder grote kapitaalinvesteringen.

Waarom werken met een franchiseadviseur?

Onze adviseurs hebben een schat aan ervaring en kennis in de franchisebranche, opgebouwd door het succesvol begeleiden van diverse formules. We begrijpen dat elke franchise uniek is en dat maatwerk essentieel is voor elk vraagstuk. Onze adviseurs blijven objectief en passen hun aanpak aan op jouw specifieke situatie. We identificeren zorgvuldig mogelijke risico’s, zodat je kostbare fouten voorkomt.

Wat kost een franchise adviseur?

We bieden diverse pakketten aan die zijn afgestemd op jouw specifieke behoeften. Neem contact met ons op voor een op maat gemaakte offerte.

Neem contact op

Wat zijn de nadelen van franchise?

Hoewel franchise veel voordelen biedt, zijn er ook nadelen waar rekening mee moet worden gehouden. Franchisenemers hebben minder vrijheid om eigen ideeën door te voeren en moeten zich houden aan de richtlijnen van de franchisegever. Dit kan beperkt zijn voor ondernemers die graag hun eigen visie willen volgen. Daarnaast zijn er kosten die een deel van de winst verminderen. Er kunnen spanningen ontstaan als franchisenemers het niet eens zijn met het beleid of de beslissingen van de franchisegever. Tot slot is het succes van een franchisenemer afhankelijk van de reputatie van de franchiseformule.

Wat zijn de voordelen van franchise?

Franchise biedt verschillende voordelen voor ondernemers. Een van de belangrijkste voordelen is het gebruik van een goed lopend bedrijfsmodel. Doordat het model op één of meerdere locaties al succesvol is, wordt de kans op succes verhoogt. Franchisenemers krijgen toegang tot de merknaam en reputatie van de franchise, dit helpt om snel een succesvolle locatie op te bouwen. De toegevoegde waarde van een franchiseformule bevat: gezamenlijke marketing, operationele begeleiding en inkoopvoordelen. 

Wat zijn de risico's van franchising?

Voor zowel de franchisegever als de franchisenemer komen er verschillende risico’s kijken bij franchising. Voor beide partijen spelen economische factoren, zoals recessies of veranderingen in de markt, een rol bij succes. Ook toenemende concurrentie en veranderingen in de regelgeving en wetgeving hebben invloed op een franchiseovereenkomst en de bedrijfsvoering. Breng daarom deze risico’s goed in kaart. De Franchise Adviseur biedt de nodige begeleiding en ondersteuning om deze uitdagingen aan te pakken en je franchise naar succes te leiden.

Wat staat er allemaal in een franchiseovereenkomst?

Om spraakverwarring of verschillen in interpretatie te voorkomen, stellen we samen met de franchisegever een franchiseovereenkomst op. Hierin staan alle rechten en verplichtingen, algemene voorwaarden, algemene betalingsvoorwaarden, garantieverklaringen en nog veel meer.

Wat is een franchisevereniging?

Een franchisevereniging vertegenwoordigt de gezamenlijke belangen van alle franchisenemers, versterkt de collectieve kracht en zorgt voor effectieve belangenbehartiging. Door een vereniging op te richten, bundel je de krachten van alle betrokkenen en zorg je ervoor dat de belangen van elke franchisenemer optimaal worden behartigd.

Wat wordt bedoeld met franchise?

Franchise is een bedrijfsmodel waarbij de franchisenemer ook wel een onafhankelijke ondernemer, het recht krijgt om een bestaande formule te gebruiken voor zijn eigen locatie. De franchisenemer start zijn eigen franchiselocatie. Binnen het bedrijfsmodel valt het gebruik van de merknaam, producten, diensten en bedrijfsprocessen van de franchisegever. In ruil daarvoor betaalt de franchisenemer een entreefee en een franchisefee op basis van de omzet. De franchisegever biedt voor de fees ondersteuning en training, zodat de franchisenemer het bedrijf volgens de richtlijnen kan runnen. Dit model maakt het voor ondernemers/ franchisenemers mogelijk om met minder risico een eigen bedrijf te starten.

Wat is een franchise fee?

Een franchisefee is een maandelijks percentage van de omzet die je betaald aan de franchisegever. Voor dit bedrag krijg je trainingen en mag je het merk van de franchisegever gebruiken. Een franchiseformule heeft vaak standaard bedrijfsprocessen met vaste partners deze kosten zit vaak ook in de franchisefee. De franchisfee is per branche verschillend zo kan de franchisefee in de horeca variëren van 5 tot 10%, in de dienstverlening kan dit percentage bijvoorbeeld hoger zijn. Naast de franchisefee betaal je meestal een entreefee om jezelf in de formule te kopen. Net als de franchisefee verschilt de entreefee per formule. Dit is vaak afhankelijk van de totale investering die nodig is om een franchiselocatie te openen.

Is franchise verstandig?

Of franchise verstandig is, hangt van verschillende factoren af. Voor veel ondernemers biedt het een aantrekkelijke optie vanwege het lagere risico en de ondersteuning die wordt geboden. Het is vooral geschikt voor ondernemers die behoefte hebben aan duidelijkheid. Doordat er een voorbeeld is hoe het concept opgezet moet worden is er ervaring aanwezig hoe een locatie opgezet moet worden. Voor het aangaan van een franchisecontract moeten ondernemers realistische verwachtingen hebben over de kosten, de verplichtingen en de potentiële winst. Met de juiste voorbereiding en een goede match tussen de ondernemer en de franchiseformule kan franchise een zeer succesvolle en verstandige keuze zijn.

Welke vormen van franchise zijn er?

Er zijn verschillende vormen van franchise, die variëren afhankelijk van de mate van betrokkenheid en controle van de franchisegever en de franchisenemer. De drie meest voorkomende vormen zijn:

  1. Licentiebasis
    Je werkt onder de naam en formule van een merk, maar met meer zelfstandigheid dan bij traditionele franchise. Je betaalt doorgaans voor het gebruik van de merknaam, knowhow en systemen.

  2. Eigen locaties
    De formulehouder runt zelf alle vestigingen. Er is geen sprake van franchisenemers, maar het merk groeit via eigen investeringen en personeel.

  3. Franchise
    Dit is de klassieke vorm: jij wordt zelfstandig ondernemer onder een bewezen merk. Je krijgt ondersteuning vanuit de formule, maar bent zelf verantwoordelijk voor jouw vestiging.

  4. Joint venture
    Hierbij start je samen met de formulehouder een vestiging, waarbij jullie beiden aandeelhouder zijn. Verantwoordelijkheid én winst worden gedeeld.

Is een franchise winstgevend?

Een franchise kan winstgevend zijn, dit hangt wel af van bepaalde factoren, zoals de bekendheid van de franchise, de locatie en de marges op het product of dienst. Door te werken met een duidelijk bedrijfsmodel en te profiteren van de ondersteuning en marketing van de franchisegever, kunnen franchisenemers een winstgevende locatie opzetten. Echter, net als bij elk bedrijf, zijn er geen garanties. Het succes hangt af van de marktvraag, de mate van concurrentie en de kostenstructuur. 

Hoeveel geld heb je nodig voor een franchise?

De investering voor een franchise is afhankelijk per franchiseformule. De entreekosten en de kosten om een locatie op te zetten zijn bij elke formule anders. De totale investering kan variëren van enkele tienduizenden tot honderdduizenden euro’s of meer. Naast de eerste investering zijn er doorlopende kosten, zoals de franchisefee en marketingfee. Voor de start als franchisenemer laat de franchisegever duidelijk zien wat de financiële cijfers kunnen zijn voor jouw locatie. Wil jij meer informatie over de kosten bij het starten van een franchiselocatie? neem dan contact met ons op, wij staan klaar om de financiële cijfers door te nemen.